Thursday, February 17, 2011

Loghat

when someone is trying to speak nogori...
when somebody is speaking loghat utara...
when someone try to learn kecek ganung...
Petikan kata2 di atas aku ambil dr facebook seseorang (siapa mkn cili, dia....) hahaha...tq..tq..ko bagi akak idea untuk menulis lagi dan lagi...bahasa ni kan mencerminkan jati diri, so jangan diperlekehkan ye. Mentang2 la aku ni selalu digelakkan org bila cuba nak ckp loghat negeri sembilan, takpe...takpe...tapi nak buek camno laki den x ponah nak bersembang loghat nogori dengan den, terpakso la den cuba ckp gak walaupun bunyinya tak sodap...wakawaka...at least aku cuba gak ckp tak macam hubby aku tu, 5 thn tinggal kat utara, sebut ayaq (air) pun x betul lagi (jangan mare ye bang).
Kalau diperhatikan..org negeri kelantan la yg ada jati diri yg kuat, ckp 'org putih' pun bunyi kelate...hehehe..tapi aku tak berapa faham la loghat kelate ni. Org utara lak jatuh no. 2 sebab diaorang ni berpegang pada pepatah 'masuk kandang kambing mengembek, .......' haha...aku la tu tp last2 sekali ckp utara gak. Nak buat mcm mana lidah dah keras. Loghat negeri Pahang, kadang2 aku dengar cam negeri Perak. Sabah & Sarawak lak, lagi la aku surrender.
Kesimpulannya, tak kira la loghat negeri mana pun namun amat bagus kalau dipelajari dan dipraktikkan. Bagi aku semua loghat ada keistimewaan dan sedap bunyinya, terpulang kepada pendapat masing2 ok..

No comments:

Post a Comment